Totaal aantal pageviews

zondag, september 21, 2008

Dam tot dam wandeltocht 2008


Het beloofd vandaag een mooie dag te worden. Maanden geleden heb ik me via internet ingeschreven voor de Dam tot Dam wandeltocht van 18 km. Ik ga samen met Lisette, zij is debutante op deze wandeltocht. 18 km is een andere route dan de 26 km, die heb ik inmiddels al twee keer gedaan en het wordt tijd voor iets anders.
Om 8.16 nemen Lisette en ik de trein richting Amsterdam CS. Daar is het reuze druk en we volgen de "rugzakken" richting Dam. We gaan nog even een bakkie cappuccino drinken, ik moet erg nodig plassen.
Bij de Dam aangekomen is het ons niet helemaal duidelijk welke richting we nu op moesten, de 18-km route gaat richting Jordaan, een wijk in Amsterdam die wordt begrensd door het water van de Prinsengracht en de Lijnbaansgracht, respectievelijk de Brouwersgracht en de Leidsegracht. Hier ben ik nog nooit geweest en door het mooie zonnige weer vond ik het hier erg leuk, met kleine huisjes van oudsher en een typische volksbuurt. Na ongeveer drie kwartier lopen we op het IJ af en de veerboot vaart net naar de overkant. Maar het duurt niet lang voordat er een volgende komt en wij lopen meteen richting buitenrand om lekker van het uitzicht te genieten. We zijn snel aan de overkant om de route te vervolgen.
Over de Buiksloterweg langs het cafe Ot en Sien. Het gebouwtje ziet er vervallen uit, ik zou niet snel daar een feestje boeken!
We lopen langs een kunstwerk: spelende kinderen waarschijnlijk gemaakt van brons. Het ziet er wel grappig uit.
De eerste rustpost is bij de Barkweg en het is er ontzettend druk. Daar krijgen we van diverse sponsors wat te eten en te drinken. Het wordt niet gewaardeerd: overal zie je halfvolle flessen Barleduc liggen en/of staan, de prullenbakken lopen over.
Op de Kadoelenweg is het ontzettend gezellig, overal hangen slingers en de bewoners zitten uitnodigend in hun tuintjes. Een schitterend mooi aangelegde wijk, we kijken onze ogen uit. Dit herken ik wel van vorig jaar, Lisette ziet het voor het eerst en geniet.
Bij de stempelpost Molenwijkpark staat een podium waarop een bandje gezellig staat te zingen en het klinkt goed. Ik ga aan een tafeltje zitten om mijn Sultanaatjes en het aangeboden fruit op te peuzelen en ik word aangesproken door "wandelaar" van het forum. We kletsen wat en later komt Lisette er ook bij zitten. Even later vervolgen wij de route.
Vlak voor de laatste rustplaats komen we een gezellig standje tegen waar we even een koffiebreak nemen. We gaan aan een tafeltje zitten waar vier dames zitten waarvan drie dezelfde kapper hebben: ze zien er hetzelfde uit, alledrie een blond bobkapsel. We verbazen ons nog over de schoenen van een van die dames, het leken wel waterschoentjes! Kan me niet voorstellen dat ze daar lekker op loopt al beweerde ze van wel.
Bij de officiële stempelpost gebruik ik even een dixie om vervolgens, na een heerlijk broodje in ontvangst genomen te hebben, richting Zaandam te lopen. Daar ziet Lisette een gelegenheid om op een schoon toilet te kunnen zitten en maakt er gretig gebruik van, ik ga even bij een dame zitten die uitnodigend vraagt of ik soms een kopje thee wil. Gezellig kletsend wacht ik tot Lisette weer klaar is en ik koop hier ook nog even een watertje.
We gaan verder, vervolgen een leuke route langs het water en zien mooie appartementen. Door het centrum lopende komen we allerlei cafeetjes tegen, de terrasjes zitten bomvol! Na dit centrum is het nog een stief kwartiertje naar de sporthal "De Vang" waar wij allebei onze medaille in ontvangst mogen nemen. Het is inmiddels 15.15 uur en ik koop nog een mooi lichtblauw t-shirt.
We gaan daarna lekker op het terras zitten voor de sporthal en ik informeer bij Arie of hij inmiddels binnen is. En warempel, even later zie ik het hele Dortse gezelschap. Gezellig babbelend lopen we naar de pendelbus die ons weer naar station Zaandam zou brengen.
Op station Amsterdam Centraal, het is alweer over 5-en, scheiden daar onze wegen. Lisette en ik nemen de trein op perron 1 richting Schiedam. Kwart over 6 komen we daar aan.
Dit is het einde van een schitterend mooie wandeldag, mooi weer en leuk gezelschap. Zeven uur zit ik schoon gewassen weer lekker met de beentjes op tafel.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Ineke,

Klinkt goed, die wandeling. Je verteld het ook zo leuk.
Ik hoop dat ik snel weer de "oude" ben. Heb weer zin om te wandelen. Heb tijd nodig om alles te verwerken. Ik heb je sms inderdaad niet gehad in het ziekenhuis. Geeft niet, ik weet toch wel dat je aan me denkt.

Groetjes Marina

Anoniem zei

Deze wandeling zou ik ook graag eens lopen maar ik ben bijna ieder jaar in september op vakantie.