Totaal aantal pageviews

zondag, april 30, 2023

Westerborkpad Weesp - Naarden-Bussum 29-4-2023 / 19,5 km

Van station Weesp naar station Naarden-Bussum is de planning, 4 etappes van het Westerbork pad lopen. Maar toen ik vanmorgen opstond dacht ik: dit wordt niks. Ik had zo’n kiespijn. Tot 8 uur gewacht tot ik de spoed lijn kon bellen, zit ik 10 minuten te wachten maar krijg niemand aan de lijn! Dan maar een huis middeltje geprobeerd (spoelen met water en baking soda), twee paracetamolletjes en ontbijten en dan maar op naar Naarden-Bussum.

In de auto app ik nog naar Jan, hij is vandaag jarig. Even later krijg ik bericht terug: Ik zal het doorgeven maar Jan ligt in het ziekenhuis! Dat is schrikken…..hopelijk gaat het snel beter met hem en in gedachten loopt hij straks met ons mee….

Weesp - Muiden 5,5 km

De eerste etappe begint niet zonder slag of stoot, we komen er maar niet uit waar het begin is. Na wat heen en weer geloop, toch eindelijk van start, op naar Muiden.
Het is heerlijk wandelweer, een aangename temperatuur en een zonnetje.
In de gezellige straatjes is het al druk en we lopen hier langs een synagoge en Joods monument en werd in 1840 ingewijd. Na de opheffing van de Joodse gemeente in 1947 werd de synagoge overgenomen door een garagehouder. In 1986 werd de garage gerenoveerd en in 1997 is het gebouw weer als synagoge in gebruik.
We lopen langs het fort van Weesp en lopen we een 4 km lange straat, de Lange Muiderweg. Nou, lang istie! Wel heel leuk om al die verschillende woonboten langs De Vecht te zien. Je wordt er herhaaldelijk op gewezen om hier 30 km/uur te rijden, zelfs fietsers mogen niet harder dan 20 km/uur. En met een reden, want het is op sommige stukken heel smal en onoverzichtelijk. We zien een leuk beeldje in de vorm van een slak, hij gaat op de foto.
In Muiden aangekomen gaan we lekker op een terrasje zitten, bij Ome Koos. Leuk om de bootjes voorbij te zien komen die door de sluis moeten. En een draaibrug waarvoor veel fietsers en ook auto’s staan te wachten. Het is éénrichtings verkeer, dus het dringen geblazen als de brug weer recht staat!
Na de lunch gaan we verder, we hebben er één etappe op zitten.



Muiden - Joodse begraafplaats Muiderberg 5,1 km

Bij de Ton Kootsingel maakt Hans een foto van de straatnaam want een collega heeft dezelfde naam. Hier hebben we even een stuurloos momentje maar we hebben het snel in de gaten en lopen terug. We moeten een dijk op en het eerste obstakel dient zich aan. Een houten overstapje. Nou, ik en overstapjes zijn geen goede vrienden……gelukkig ben ik niet alleen want zonder hulp zou het mij niet lukken.
We lopen dus die dijk op, die óók 4 km lang is maar hij is niet kaarsrecht dus goed te doen. Na 200 meter staan er twee koeien op ons pad. Die ene gaat al vrij snel aan de kant, die ander blijft gewoon staan de vlegel! Dan maar er omheen…..tja je moet toch wat!?
In de verte zien we Muiderslot en tegen de achtergrond van een staalblauwe lucht een plaatje. We maken een selfie met het kasteel op de achtergrond en gaan weer door. 


Onderweg zien we veel Nijlganzen met hun jonge kroost. En schaapjes en hun lammetjes, zo schattig. Kortom er is veel te zien. En nog een paar opstapjes over en dat gaat gelukkig een stuk beter nu ik weet hoe ik mijn handen moet houden. Mijn schouder is nog steeds niet op goede sterkte dus dat is een beetje schipperen.
We lopen zelfs een stukje over iemands privé terrein. Dat zou ik niet zo prettig vinden, elke keer van die wandelaars langs je tuin! Bij het plaatsnaambord Muiderberg moeten we van de dijk af en lopen een parkje in. Maar eerst natuurlijk een foto van het plaatsnaambord. Op een bankje komen we een beetje bij en in de verte zie ik vlakbij een rode parasol. Ik moet nodig naar het toilet en heb flinke dorst. Dus op naar het terras van restaurant-hotel Het Rechthuis, in het boekje wat hoort bij deze wandeling een “wandelaars welkom huis” genoemd.
In de schaduw genieten we hier van een drankje en ik maak gebruik van het toilet. Helaas is het kraanwater wat lauw maar ik vul toch mijn drink fles voor onderweg.
De Joodse begraafplaats waar we even later langs lopen is helaas dicht. En we zien de brug in de verte waar we vanmorgen met de auto onderdoor gingen. Dit is het einde van de tweede etappe.


Joodse begraafplaats Muiderberg - Gemaal ‘De machine’ 4,2 km

We gaan Muiderberg weer uit middels een fietspad en later lopen we het viaduct over de A1 en onder de spoorbrug door. Hans maakt nog een foto van deze brug omdat we hem telkens in de verte zien.
We moeten een klaphekje door vlak voor de ophaalbrug staat er in het boekje maar op dit punt klopt de beschrijving niet, want op die plek staat nu een huis. Gelukkig kunnen we de goede weg vinden door de pijlen. We mogen over een graspad (alweer!) lopen langs het Naardermeer maar helaas zien we daar weinig van door de begroeiing.
Dit is ook best wel een lang stuk en dan moeten we over een smal bruggetje……eeeeuhhh…..oké! Dat durf ik niet maar met hulp van Hans kom ik er toch overheen, weer een overwinning. Het alternatieve pad is geen optie, veels te saai!
Voordat we bijna aan het eind van het pad zijn zien we twee Schotse Hooglandsers grazen, een moeder (denk ik) en een baby. Ze laten ons zonder problemen passeren. Het bordje aan het begin van het pad zegt dat we minstens 25 meter afstand moeten houden! Hoe dan, als ze op je pad gaan lopen en staan???
We zijn aangekomen bij het gemaal ‘De Machine’ en zien een bankje wat uitkijkt op het Naardermeer……effe zitten voordat we aan de laatste etappe beginnen.


Gemaal ‘De Machine’ - Station Naarden-Bussum 4,7 km

Eigenlijk is dit het minst leuke deel van de route omdat we voornamelijk door de bebouwde kom lopen en er niets bijzonders te zien valt. Eerst komen we door Naarden, waar een plaatsnaambord momentje is, lopen door statige straten met grote huizen en dan door Bussum, eveneens een plaatsnaambord momentje. De huizen zijn dan wel groot, maar wel langs het spoor dat elke keer terugkomt op deze Lange Afstand Wandeling (LAW).
Dan zijn we weer bij het treinstation waar we bij de AH to go nog een grote fles water halen, we hebben dorst! Dan onder het station door naar de andere kant waar de auto geduldig staat te wachten. We rijden moe maar voldaan weer naar huis. We zijn om 10.45 uur gestart en om 16.45 uur zijn we klaar, ik zeg niks meer aan doen behalve nagenieten van deze dag! We hebben er weer 19,5 km op zitten.
Ik heb overigens geen erge last gehad van mijn kies.




Geen opmerkingen: