Totaal aantal pageviews

vrijdag, augustus 27, 2021

Groene Stadswissel Hengelo en Enschede 2x 11 km

Enschede

Groene wissels, ik hou ervan! Omdat wij in een hotel in Enschede verblijven heb ik de route van de wandelzoekpagina gehaald. Een groene stadswissel van Enschede, 11 km lang.

Het is even zoeken naar een goede startplek, want “officieel” start hij bij het treinstation maar daar kan je zo lastig je auto kwijt. Dus wij rijden naar een straat dichtbij de route en kunnen op pad. Het is heerlijk weer, de zon schijnt!

Al snel lopen we de natuur in rondom Enschede en het is volop genieten! Ineens lopen we langs een koffie tentje en besluiten hier een bakkie cappuccino te drinken, we hebben er net 4 km op zitten maar vooruit! Het is er lekker rustig en de koffie is heerlijk. Ze zijn hier nog erg voorzichtig wat Corona betreft, naam invullen, alles op afstand, buiten betalen en in het toilet een ellenlange “gebruiksaanwijzing” hoe het moet….

Na de koffie weer wat parkjes door en dan is het intussen wel lunchtijd en laten we nu net in het centrum aangekomen te zijn! Het is er gezellig druk, en dat voor een doordeweekse dag! We bestellen een lekker lunch op een leuk terras en genieten we van de sfeer hier, het is erg gezellig. Met een QR code geef ik door dat we geen klachten hebben. We hebben zicht op een reuze strandstoel, leuk voor een fotootje straks.

Die foto is gemaakt na de lunch en weer door….ineens staan we op een begraafplaats midden in een wijk. De route gaat er dwars doorheen en dat is best apart. Het zijn erg oude graven en worden nauwelijks onderhouden lijkt het wel.
De officiële benaming van deze begraafplaats is het Boerenkerkhof. Dit kerkhof werd in 1829 geopend en was vroeger de algemene begraafplaats van de voormalige gemeente Lonneker. Omdat veel mensen van het platteland hier begraven werden, kreeg het al snel de naam Boerenkerkhof. De laatste bijzetting vond plaats in 1952 en in 1954 is de begraafplaats gesloten. Sinds 1989 is de gemeente Enschede eigenaar van dit stukje grond.

Een stukje verderop zijn we aanbeland in de wijk waar op 13 mei 2000 een vuurwerk ramp plaats vond! De hele wijk is heringericht en de verwoeste huizen zijn opnieuw gebouwd. Er zijn 23 personen overleden, een gedenksteen in het parkje herinnert ons eraan. Het is een mooie wijk om doorheen te lopen.
We komen ook nog wat leuke kaboutertjes tegen in een parkje, met mini deurtjes.

Als we denken bijna bij de auto te zijn, gaat er iets verkeerd, we missen een pijl ofzo en lopen we een beetje te (ver)dwalen. Uiteindelijk komt het wel goed -leve de GPS- en vinden de auto weer waar we hem hebben achtergelaten rijden komen we aan bij ons hotel en nemen nog een lekker bakkie op het terras in de zon, en genieten we na van een heerlijke wandeling.

Hengelo

De tweede Groene Stadswissel in onze vakantie is die van Hengelo. Nadat we bij het hotel uitgecheckt zijn vertrekken we naar het begin van de route. Dat is altijd een beetje puzzelen omdat het originele startpunt meestal een treinstation is. Dit keer kunnen we bij de schaatsbaan van Hengelo parkeren, het is een groot parkeerterrein en grotendeels verlaten. Er is ook een vaccinatie locatie, die ingang is best apart met die twee zuilen links en rechts en gaat op de foto.

Het is fris voor de tijd van het jaar dus de jas gaat aan. We lopen langs Het Kristalbad waar je veel vogel spotters tegenkomt. Het Kristalbad ligt op de grens van de gemeenten Enschede en Hengelo, ten noorden van het Twentekanaal en ten zuiden van de Hengelosestraat/Enschedestraat. De spoorlijn Zutphen-Glanerbrug doorsnijdt het gebied. Het gebied is genoemd naar het vroeger hier dichtbijgelegen zwembad van die naam, tegenwoordig Camping de Zwaaikom. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, biedt het nieuwe Kristalbad geen zwemgelegenheid.
We lopen door bewoond gebied en zien prachtige huizen links en rechts, je kan zien waar het geld zit hier! Het gebied mondt uit in een golfbaan waar we tussendoor lopen. Een bord waarschuwt ons voor rondvliegende golfballen…..
De route gaat door de straatjes van Hengelo, het is huisjeskijken wat de klok slaat. Het kan gebeuren dat de route niet helemaal actueel is, zo ook hier na vijf kilometer klopt de beschrijving niet meer vanwege bouw werkzaamheden in dat gebied. Uiteindelijk komen we er wel uit en lopen een stadsparkje in waar een zitgelegenheid is, Paviljoen  De Ontmoeting. Tijd voor koffie! Gelukkig zijn ze open en we kiezen een mooi plekje uit op een bankje tegenover de singel. Die staat vol met kunstwerken, een lust voor het oog.
Na de koffie lopen we het centrum van Hengelo in. Het is bijna lunchtijd en de terrassen beginnen vol te lopen. Maar wij hebben nog geen trek want we zitten nog vol van het ontbijt in het hotel en lopen door.
Het centrum lopen we uit via het treinstation van Hengelo waar de eigenlijke start is en vervolgen de route. We lopen een stukje langs de Berflobeek en een kat zit op het randje van een brug, ik moet hem (of haar) even aaien hoor, zo’n lieverd!
De beek is lang en zigzaggend lopen we er langs door de woonwijk. Ik begin een beetje flauw te worden en zie een bankje in het park. Tijd voor een gekookt eitje! Heerlijk even energie opdoen voor de rest van de tocht.

We mogen over een oud stukje spoorlijn lopen. Dit is zo te zien niet meer in gebruik en het gaat op de foto. De Schutsluis van Hengelo is groot en niet te missen, we lopen er langs en moeten dan een heel eind langs het Twentekanaal lopen tot de brug. Als we de brug over zijn zien we het stadion in de verte en weten we dat het einde van de wandeling er bijna op zit. Moe maar voldaan bereiken we de auto en rijden naar huis maar eerst even een broodje eten voordat we naar mijn schoonouders rijden voor een bezoekje.
Dit was een leuke wandelroute en gaat in de top tien!