Totaal aantal pageviews

zaterdag, mei 15, 2021

Maarn 14-5-2021 / 25 km

Meer foto’s

Op vrijdag spreek ik af met Annika om vanuit Maarn een wandeltocht te maken. Maarn ligt aan de voet van de Utrechtse Heuvelrug en dit is sinds 2003 bekend als het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug. Het dorp telt 4750 inwoners en doet pittoresk aan.

We gaan de route uit het boekje van de Utrechtse Heuvelrug vierdaagse lopen. We spreken af op het parkeerterrein van sporthal De Twee Marken om 9.00 uur. Ik moet daarvoor nog wel een uurtje rijden maar dat heb ik er graag voor over!
Op de afgesproken tijd treffen we elkaar en lopen door het centrum naar het treinstation. Daar is de start. We hopen hier een ijsje te scoren na de finish maar die moeten we wel eerst verdienen!
Annika doet het leeswerk en ik volg. Valt af en toe niet mee als je gewend bent om alleen maar de pijlen te volgen.
Onderweg verval ik van de ene verbazing in de andere.....wat is het hier mooi en rustig! Het frisse groen aan de bomen, de geur van het bos, de bospaadjes waar we over lopen.....en ineens zie ik een ree tussen de blaadjes. We stoppen met praten en Annika kan ook net een glimp ervan opvangen. 
Vogels die we horen maar niet zien en prachtige uitzichten over de hei en vennen. Volgens de routebeschrijving moeten we een kleine omleiding volgen in verband met werkzaamheden in het bos, Annika heeft het genoteerd op een blaadje. Het is niet helemaal duidelijk te volgen maar ondanks dat komen we weer op de officiële route. Na  10 km wordt het tijd voor een pauze en als we twee bankjes zien waarvan er een bezet is, ploffen we neer en genieten van het uitzicht op een mooi meertje. Op het bankje staat een tekst: “De stilte van de natuur heeft veel geluiden”.....mooi hè?
We zijn in het natuurgebied van Leersum. Hier is het wat drukker, we zien heel wat auto’s bij het beginpunt van de wandelroutes. Hier is ook een kabouterpad en ik moet natuurlijk weer gek doen en op de foto met een paddestoel en kabouter paaltje.
Hier komen we straks weer terug als we door het Leersumseveld gelopen hebben.
We lopen over mulle zandpaadjes en ik krijg het behoorlijk warm! Er was regen voorspeld maar daarvan is voorlopig geen sprake! Annika loopt vandaag met een grote rugzak. Niet omdat ze veel nodig heeft onderweg maar omdat zij met haar zus binnenkort een wandelpad gaat lopen, ruim 400 km in drie weken! Daar moet ze wel enigszins voor trainen, vandaar die rugzak.
Een tweede rustpunt kijkt uit over een grote vlakte waar een aantal bunkers hebben gestaan maar deze zijn afgebroken op een paar betonnen resten na. Ik ga daarbij staan voor een fotomomentje. Hier zien we wel veel wandelaars rondlopen. Het zal in augustus een prachtig gezicht zijn als de hei hier in bloei staat!
Mijn water is ook op en bij het rustpunt aan het einde van het Leersumseveld zitten wel mensen maar niets is open, zelfs geen kraan! Maar als we langs een camping lopen en een caravan midden in het bos trek ik de stoute schoenen aan en vraag aan de dame die op dit idyllische plekje zit te schilderen of ik wat water in mijn fles mag. Gelukkig zegt ze geen nee en ik krijg heerlijk koel bronwater in mijn flesje! Wat een bofkont ben ik! Het is nog een aardig stukje lopen naar de finish.
De route is goed omschreven hoewel het laatste stukje naar ons idee niet goed is maar we komen toch aan het einde van de route en na zeven uur wandelen komen we weer in het centrum van Maarn aan waar de terrassen vol zitten, het is dan ook heerlijk zonnig weer! Op een terras bij een snackbar bestellen we een ijsje. Wat is dat genieten om na gedane arbeid jezelf te verwennen met iets lekkers!
Als we vertrekken ziet Annika een (wandel)bekende en dan zie ik ook een (wandel)bekende ernaast zitten! Zij lopen deze vier dagen achter elkaar. Die luxe hebben wij niet. Na een praatje gaan we allebei op huis aan. Nog een uurtje sturen door een paar flinke regenbuien maar thuis aangekomen is het weer droog. Ik heb een heerlijke dag gehad vandaag, wat een mooie route en fijn gezelschap, wat wil je nog meer!

Geen opmerkingen: