Totaal aantal pageviews

zaterdag, oktober 17, 2020

Vosbergenpad 16-10-2020 / 14 km

Kasteel Vosbergen staat op een eilandje

Omdat we in Zwolle een overnachting hebben geboekt gaan we op vrijdag 16 oktober hier in de buurt wandelen. Vanwege mijn verjaardag heeft Hans voor deze verrassing gezorgd en dat is hartstikke leuk! Ook omdat vanwege de nieuwe lockdown regels er niet meer buiten de deur gegeten kan worden maar in een hotel wel profiteren we nu van deze mogelijkheid.
Na een heerlijk ontbijt checken we uit en rijden we naar Hoorn. Daar is de start van een klompenpad. We kiezen uit de vele mogelijkheden, het Vosbergenpad. Tegenwoordig kan je deze paden volgen via de app en hij geeft ook de bestemming aan van het startpunt, via de TomTom rijden we er zo naartoe. Het is heerlijk wandelweer, wel wat fris maar dat zal later op de dag verbeteren.

Als we goed en wel op pad zijn, spot Hans de eerste paddestoelen, een heel dorp! Ik hou helemaal niet van paddestoelen maar rood met witte stippen vind ik wel grappig. Ze gaan dus op de foto.
Verder beleven we veel oh- en aaah-momentjes, het pad is prachtig! Er zit zit heel veel afwisseling in. Van mooie huizen tot leuke uitzichten en paadjes.
Brugmomentje in Hoorn

Bij een mooie hangbrug (brugmomentje) in Hoorn gaan we het graspad op langs het Apeldoornsch kanaal en komen we uit bij kasteel Vosbergen. Het is een mooi gebouw met een echte gracht eromheen. We mogen een rondje lopen om het landgoed heen, het is er, op twee wandelaars die op een bankje zitten, stil en rustig. Hans zet nog een grote boom op de foto: wat zou het zijn? In ieder geval heeeeel oud!
En dan hebben we in Heerde een stuurloos momentje, we hebben een aanwijzing gemist. De twee dames die we eerder zagen komen aangelopen want zij snappen het ook niet, later lopen we weer verkeerd en na enig puzzelen zien we dat we weer op de goed weg zitten maar eerst even een pauze momentje inlassen.
Pauze met een lunch-to-go

We zitten inmiddels over de helft van het aantal te lopen kilometers.
Na de rust, noodgedwongen op een picknick bankje vanwege de sluiting van de horeca, lopen we het bos in en even later over de hei. Het pad meandert door de prachtige natuur al is het in deze omgeving best druk met wandelaars. Maar we genieten volop en moeten soms de klimspieren aanspreken, het pad is niet vlak. We lopen langs een verkooppunt van honing, even later zal blijken dat we ook gewoon over het asfalt hadden kunnen lopen maar anders waren we niet op dit leuke verkoopkastje gestuit!
Verkoopkasje met honingprodukten

Na 14 km wandelen komen we weer aan bij de parkeerplaats en rijden met een voldaan gevoel naar huis, dit was een prachtig, afwisselend en goed aangegeven pad, al hadden we soms de app wel nodig.