Totaal aantal pageviews

zaterdag, februari 04, 2017

Westduin Parkentocht 4-2-2017 / 25 km


Zaterdagochtend is het weer tijd om naar Den Haag te rijden voor een wandeltochtje, de Haagse Wandelsportvereniging De Vierdaagsche organiseert de Westduin Parkentocht. Een tochtje die ik al eens eerder gelopen heb dus ik weet wat mij ongeveer te wachten staat, maar dat is niet erg. Wandelen kan erg therapeutisch werken en dan heb ik geen ingewikkeld gedoe nodig of een lastig parcours, gewoon lekker de kilometers maken. Het is vandaag heerlijk fris wandelweer dus laat de kilometers, het worden er vandaag 25, maar komen.
In het startbureau in de kantine van GDA is het al druk maar ik kan nog niet inschrijven omdat ik iets te vroeg ben. Is niet erg, dan maar een bakkie koffie en wachten tot het wel kan.

Zoals ik al verwacht gaan we de gebruikelijke rondjes maken om het voetbalveld heen en dan het park Ockenburg in. Na verschillende paadjes en een Brugmomentje komen we aan in het park Meer en Bos.
De eerste geplande rust is al na 6 kilometer maar ik maak alleen gebruik van het toilet daar. De rust is in een kantine van een voetbalclub en ik verbaas mij over het bord wat er staat: aub onthouden: dit zijn kinderen, dit is een spel, de coaches zijn vrijwilligers, dit is niet de Champions League, de scheids is ook een mens...... Nou ja zeg! Te erg dat dit nodig is, ik mag aannemen dat iedere volwassene deze regels in acht neemt. Kennelijk is dit WEL nodig en dat stemt mij triest.

Maar goed.....na het toiletteren gaan we weer op pad door de Vogelwijk en naar het Westduinpark dat overgaat in Bosjes van Poot. Genieten van het natuurschoon en de leuke paadjes waar we over lopen en we kletsen wat af! Ongemerkt komen we dus weer aan bij de volgende rust, bij een squash baan maar we gaan pas pas bij de volgende rust zitten op 12 km, bij "het Havenpaleis" aan de Scheveningse haven. Daar is het lekker zitten en erg rustig. Tijd voor een bakkie met iets lekkers!

Na de rust vertrek ik weer voor de rest van de route, langs het haventje vol met bootjes. Dat leidt tot veel foto momentjes! Ik zie een boot met de naam Cornelia erop...leuk! Ik loop langs flatgebouwen in aanbouw, het bord geeft aan dat het om toekomstige appartementen gaat maar met een behoorlijk prijskaartje! Als je dat bedrag kan neertellen zou ik een andere locatie kiezen....maar ja smaken verschillen!

Het is tijd om richting de duinen te lopen en ik zie weer een leuk bord: voetpad: fietsers afstappen of riskeer een boete van €5,- ......hahaha! En dat voor een zandpad waar je echt niet over KAN fietsen!! Lachen met die Hagenezen!
Een heerlijk duinpad volgt en dat is volop genieten, het is ook zulk lekker weer! De duinpaden gaan moeiteloos over in bospaden want ik kom weer in het Westduinpark aan. Tot aan Kijkduin waar ik een paar Pokemonjagers tegenkom.
Hier neem ik weer even een pauze aan de boulevard in een leuk mediterraans tentje met de naam Marmaris. Je waant je in Turkije als je binnenkomt. Het taartje is huisgemaakt en smaakt heerlijk en niet te zoet! Ik kan geen hele op maar er zijn genoeg liefhebbers voor iets extra's.

Het einde van de tocht is in zicht als ik weer in het Ockenburg park aankom. Maar dan is er wat verwarring over de pijlen en lopen we verkeerd. We zien dan een ander bordje en raadplegen de routebeschrijving, we moeten een deel van de 'Hof van Delfland' route volgen. Een verrassend leuk stukje door het bos!
Aan het eind van het bos zie ik de finish weer en meld ik mij af en ik geef de vrijwilligers een compliment voor de aangeboden route. Sinds deze vereniging met geel/zwarte pijlen de route markeert, is het veel prettiger lopen!!

Na een lekkere en gezellige nazit ga ik weer op huis aan, ik kijk terug op een heerlijke wandeldag!



Klikkerdeklik voor de foto's

1 opmerking:

Anoniem zei

Hallo Ineke,

Dit is echt een hele mooie en fijne wandeltocht.
Is mij ook heel goed bekend
Het is weer heel erg goed en vlot geschreven, eigenlijk zoals altijd.

Groetjes,

Jan