Totaal aantal pageviews

zaterdag, augustus 13, 2016

Reeuwijkse plassen Groene Wisseltocht 13-8-2016 / 20 km

Omdat er dit weekend geen leuke georganiseerde tochten zijn in de buurt ga ik vandaag samen met Hans een zogenaamde "groene Wisseltocht" lopen van de NS. Daarvoor een kaartje van de site geplukt en zaterdag ochtend niet al te vroeg naar Gouda Gouverwelle gereden voor de start. We kiezen ervoor om 20 kilometer te lopen, de eerste kilometers na de vierdaagse voor mij. Over twee weken gaan we de vierdaagse van Ede lopen en daarvoor wil Hans ook nog een aantal km's lopen.....
Het weer is afwisselend bewolkt en af en toe een zonnetje, niet koud maar ik neem toch mijn jasje mee voor de zekerheid.
In Gouda aangekomen gaan we direct het Goudse hout in, een bosrijk gebied aan de rand van Gouda. Daar hou ik nog even een sanitaire stop.....
Na het eerste Brugmomentje gaan we verder naar het Kippenlaantje. Een grappig pad waar we in ganzenpas moeten lopen. Het is niet druk, we komen niemand tegen. Aan het eind van het pad houden we even een bankjesrust bij het monumentje voor de gevallen vliegeniers in de oorlog. Het zijn zeven jonge jongens die hier op deze plek het leven lieten tijdens de WO2. Jongens van 21 t/m 29 jaar en ik word er stil van.....de leeftijd van onze kinderen!

Na de rust lopen we naar de dijk maar eerst moeten we over een hekje klimmen, gelukkig hebben ze er een opstapje gemaakt zodat ik me niet al te veel hoef in te spannen! Na dit stukje dijk krijgen we weer vaste grond onder onze voeten en we lopen nu richting het restaurant aan de Reeuwijkse plas. Die zien we inmiddels in de verte en langzaam komt het dichterbij. Hier strijken we neer voor een uitgebreide rust, lekker lunchen want mijn maag knort inmiddels! Op het terras is het druk maar er is nog genoeg plek om er een goede plaats uit te zoeken.

Na de lunch lopen we het restaurant uit, we zien een vijvertje met grote koi karpers en een automaat met visvoer. Voor € 0,50 kan je een handje voer uitdelen. Lijkt me wel leuk! De vissen zien mij al bij dat ding staan en komen er massaal op af: eten!!! De vissen steken gretig hun bek boven water maar er zitten ook eendjes te azen op het voer. En ze zijn daar best snel in, de vissen delven steeds het onderspit! Het voer is op en wij vervolgen de route weer.

We lopen langs de plas, richting de surfschool en dan komen we na verloop van tijd uit het natuurgebied, de bebouwde kom in, en we vergapen ons aan de prachtige huizen hier! Je moet van goede huize komen om hier te wonen, het zijn kapitale villa's!
Ik zet er een op de foto die te koop staat, straks even kijken op de site wat ie kost!

Er is een rust mogelijk in het Wapen van Reeuwijk maar we lopen door omdat we in 't Vaantje nog wat willen drinken want het Wapen is te snel op de vorige rust. Maar als we al een flink stuk langs de Breevaart lopen, gaan we toch nog even op een bankje zitten voor een reepje en ik heb last van mijn heup helaas. Even bijkomen.....

Nog een klein stukje en dan komen we aan bij 't Vaantje waar we lekker in de tuin gaan zitten, uitkijkend op een watertje waar je met je sloep kan aanmeren. Er zijn hier ook bootjes te huur zie ik. Na de koffie maken we ons op voor de laatste meters want nu zijn we heel dichtbij het station. En ja hoor, als we de auto zien klokt Hans zijn Runkeeper af op 20 km.....het zit er weer op!
We hebben heerlijk buitengespeeld, de eerste km's zitten er weer op!
Klik hier voor nog een paar foto's

3 opmerkingen:

Hetty Vroege-Meijers zei

Leuk verslag. Bekend terrein voor mij en een idee om ook eens te gaan stappen.

Mirjam zei

Ik heb deze route in maart 2014 ook gewandeld. Ik vond het toen een leuke tocht (was toen ook mooi weer) in een mooie waterrijke omgeving. Leuk om jou verslag ook te lezen, herkenbaar :-) !!

Unknown zei

Leuk verslag. Maar je hebt het over 'vaste' grond onder de voeten. Jij bent toch van de bospaadjes?