Totaal aantal pageviews

zondag, september 27, 2015

RS80 Capelle a/d IJssel / 26-9-2015 / 26 km



De herfst is vier dagen geleden begonnen maar het leek vandaag wel lente! Wist je dat "herfst" het moeilijkste woord wordt gevonden om op te rijmen? Kijk maar:

Een onbekende dichter: "In de lente krijg ik billenkoek, zoals men dat doet in Lutjebroek. Is het echter herfst, dan krijg ik het op z'n Wieringerwerfst."
Oorspronkelijk van Marcel Verreck maar later geclaimd door Drs. P., en vaak toegeschreven aan Ivo de Wijs en Pieter Nieuwint is deze:
In de winter en de herfst Zijn bejaarden op hun sterfst.

Maar dit terzijde.

Vandaag, 26 september is er een tochtje van 26 km in Capelle a/d IJssel, georganiseerd door RS80 en lekker in de buurt, een goed half uurtje rijden. Dus de stoute schoenen......eeeeh de wandelschoenen aangetrokken en met Annika en Maike afgesproken in de kantine van de korfbalvereniging aldaar. Als ik mijn koets een plekje heb gegeven na enig zoeken loop ik naar de kantine en na het aanmelden zie ik ze zitten, de dames en Ed is er ook die vandaag met ons meeloopt.
Het is al gezellig druk binnen en een groot deel van het wandelpubliek staat buiten te wachten tot de routebeschrijvingen zijn uitgedeeld. Als het moment daar is stroomt de kantine leeg maar wij wachten de grote meute even af alvorens wij ook kunnen vertrekken.

Het is nog wel fris, maar daar is het seizoen ook naar. Het weerbericht is echter heel gunstig: geen regen en af en toe een zonnetje. Heerlijk wandelweer dus!
Het gedeelte tot de eerste rust gaat grotendeels door de bebouwde kom, er worden wat foto's gemaakt van de optrekkende mist boven een slootje, van een bordje met waarop staat: alcoholverbod (we moeten nu opeens aan Jan denken, hoe komt dat??) en het laatste stukje voor de rust gaat langs de Zevenhuizerplas. Annika vraagt zich af wat die gebouwen aan de overkant zijn en ik denk dat het Nesselande is. We vragen het aan een dame die haar hond uitlaat, vast iemand die het weet. En ja, ik krijg gelijk het is inderdaad Nesselande. Haar hond is kleddernat en heel enthousiast, we lopen maar snel door voordat we vies worden!

De rust op 7,5 km is bij een tennishal, Lake 7, en we kunnen zowaar lekker op het terras zitten in het zonnetje! Na wat geschuif met stoeltjes kunnen we bij elkaar aan een tafeltje, er worden wat foto's gemaakt voor later, en we genieten! Die 7,5 km ging voor mijn gevoel lekker vlot maar Annika zegt dat ze "lekker rustig" gelopen heeft!


En dan wordt het tijd om op te stappen voor het vervolg van de route. We worden langs de Zevenhuizerplas geleid, een prachtig natuurgebied wat mij wel bekend is, vrienden van ons wonen hier vlakbij. We lopen over de boulevard van Nesselande en het is ondanks het mooie weer niet druk op het strandje. Hier staan ook mooie flats en er zitten winkeltjes onder. Bijna lopen we verkeerd maar een aantal wandelaars komen ons tegemoet om ons te waarschuwen voor de afslag die we bijna missen. Bedankt daarvoor!

Het metrostation Nesselande lopen we voorbij, dit is het eindpunt van lijn C die helemaal naar Spijkenisse gaat. Onder deze toch wel lelijke betonnen metrolijn is een speeltuin gemaakt, er is dus handig gebruik gemaakt van de loze ruimte eronder.
Dan komt er een stukje gras. Hè.....zegt Maike, een echte asfaltjunkie, dit is toch een asfalt route? Tja......soms kom je dit soort verrassingen tegen! Ik heb er wel lol om, het gras loopt heerlijk zacht!

Tot we bijna bij de geplande rust bij een golfbaan zijn, lopen we weer grotendeels door bebouwde kom. We ruiken eerst de krokettenlucht en zien dan een leuk restaurantje, De Rode Leeuw. We hebben allemaal zin in een rust en willen niet wachten, de stoeltjes in het zonnetje zien er uitnodigend uit!

De versnaperingen gaan er goed in, ik wissel nog even van plekje met Ed want waar ik zit daar is de zon weg gegaan maar even later wordt het weer tijd om op de finish af te gaan, we mogen nog 6 km lopen. Tijdens het lopen word ik nog door iemand van facebook-vrienden herkend (hee, ben jij Ineke?) het is Paul en ik maak kennis met hem, nu in het "echie".
We naderen het natuurgebied "Hitland". Het is een 250 hectare groot recreatiegebied en kent verschillende landschappen (bos, moeraslandschap, veenweide en grasland), wat het aantrekkelijk maakt om in het gebied te recreëren. Onderweg kom je diverse leuk beschilderde bankjes tegen, Maike maakt er een foto van. In het gebied zijn ook een paar specifieke elementen uit het verleden terug te vinden, zoals veenputten, wielen (ronde watertjes) en afwateringsslootjes uit het oude polderlandschap.
Zo ook een leuke route over vlonders, wat ik wel herken van tochtjes van de RWV!
Hier laten we ons op de foto zetten door Bert, die ons achterop loopt. Hij wordt op de foto gezet door Maike. Ook komt er het onvermijdelijke "paaldansmomentje" waardoor we wat achterop raken, maar Ed en Maike maken van de gelegenheid gebruik voor een Brugmomentje.


En dan komen we bijna aan bij de finish, we zien nog een zwanenfamilie die we op de foto zetten. De sportvelden zijn druk bezocht als we vlakbij de korfbal kantine aankomen.
We melden ons af, ik scoor een plaatje en een stempel voor mijn boekje en we gaan nog even napraten met een versnapering. Heerlijk even nagenieten van deze fijne wandeldag! Prima gepijlde route, mooie omgeving en fijn gezelschap, kortom: genieten met een grote G!

Bekijk hier de foto's

Geen opmerkingen: