Totaal aantal pageviews

zaterdag, augustus 29, 2015

Edese4daagse 2015 / 26 t/m 29-8 / 4x20 km





Dag 1

Vandaag is de eerste dag van de Edese wandelvierdaagse. Een kleinschalige maar heel gezellige vierdaagse waarin je niet in de mensenmassa loopt zoals in Nijmegen maar heerlijk door de bossen en heide in en rondom Ede.

Ik ga vandaag gezellig met Hans wandelen, het is zijn eerste officiële wandeltocht. We hebben vantevoren wel een paar kilometer getraind maar 10 km was voor hem het langst dus ik ben benieuwd hoe het gaat als hij het dubbele moet lopen!

We hebben ons dinsdagavond geïnstalleerd in de bed & breakfast vlakbij de start en woensdagochtend maken we ons op voor de eerste dag, de dag van Reemst.
Bij de startlocatie, die anders is dan vorig jaar, is het druk en benauwd. We moeten heel eventjes in de rij staan maar even later kunnen we op pad nadat we buiten een routebeschrijving krijgen. Die hebben we helemaal niet nodig, er is uitstekend gepijld d.m.v. plastic pijlen en banners.
De rustplaatsen staan keurig vermeld bovenin met het aantal kilometers wat er op dat moment gelopen is, dat vind ik altijd wel handig i.v.m. de planning van de tocht.
Normaal vind ik een rust na 7 km iets te snel, maar ja, ik ben ook wat meer gewend.
Maar voordat we van start kunnen gaan ga ik eerst nog even naar het toilet, ook buiten want het restaurant is nog niet open!

We gaan al snel de bossen in en daar zullen we de rest van de dag ook bijna niet meer uitkomen. Het parcours is voornamelijk onverhard, je moet echt opletten waar je loopt want af en toe kan er een boomstronkje dwarsliggen!

We zien een stel lopen waarvan de man een hondje in de rugzak meedraagt, een grappig gezicht en ik maak er een foto van. We lopen heerlijk een stukje over de hei die dit seizoen mooi in bloei staat. Op de routebeschrijving staan ook tips van bezienswaardigheden zoals de Kreelse Plas. Daar lopen we langs maar laten de plas links liggen. Zo ook met de Plas van Gent die we vlak daarna tegenkomen.

Na ongeveer 7 kilometer komen we bij de eerste rust, de boerderij-theetuin De Mossel, een bekende plek voor mij om te rusten. Hier genieten we even van de rust en ik ontdek dat mijn sokken verkeerd om zitten! Hahaha er staat een L op en een R en ik doe ze nog verkeerd aan...

Over het gebied lopend van de Planken Wambuis komen we weer een uitkijkpunt tegen, een paar trapjes omhoog. Hier maken we even tijd voor om een paar foto's te maken, van het uitzicht en van elkaar! Het is erg mooi, de bloeiende heide.

We lopen lekker te zigzaggen over de route, het verveeld geen moment. Dan weer een zandpad, dan weer wat modder en het gaat soms ook nog omhoog en omlaag. Dat is weer lekker voor de kuit- en bovenbeenspieren die flink moeten werken! Het tempo gaat daardoor ook wat omlaag, maar dat is vandaag niet het belangrijkste vind ik.

Maar Hans is toch wel blij als we de tweede rustplaats zien, bij Juffrouw Tok. Hier nemen we een lekker bakkie soep met veel ballen en groente, ik hou daar wel van!
Genieten van de rust en de soep met een meegebracht broodje komen we lekker bij en kunnen we ons opmaken voor het laatste stukje. Na nog even gekletst te hebben met Monique en Bert lopen we de Ginkelse heide op. Hier staat het Belgenmonument.
Op deze plek was in de oorlog 1914-1918 een vluchtelingenkamp, een compleet dorp inclusief kerk. Meer dan een miljoen Belgen vluchtten toen naar het neutrale Nederland. Dit is na de oorlog weer afgebroken. De gedenksteen staat op de fundering van het dorp en de Belgen hebben veel van het materiaal meegenomen naar hun land voor de wederopbouw.
De heide is een mooi stukje natuur en het is ook nog eens heerlijk weer! Wat een voorrecht om hier te mogen lopen!

En ongemerkt zijn we alweer aangekomen bij de finish. De organisatie heeft een tent buiten gezet omdat het binnen wat te benauwd was, een goed idee lijkt me!! Ik word nog op de foto gezet door Bertus, die bij de tent de binnengekomen wandelaars gadeslaat. We melden ons af en ik krijg een kaartje voor morgen, Hans gaat nog 1 dagje mee, het is hem niet tegengevallen!
Na nog een finishfoto - paaldansen bij het plaatsnaambord - lopen we een heel klein stukje naar de B&B (opgemeten maar 800 meter!) en ploffen we neer op de stoelen.
Morgen weer een dag jippie!!
Dag 2

De tweede dag, de dag van Renkum.
Al lopend naar de start merk ik dat ik heel nodig naar het toilet moet. Gelukkig is het maar een klein stukje lopen! Als dat gebeurd is, meld ik me bij de dame met de routebeschrijving. Ik krijg geen startknip.

Het zou vandaag qua weer niet zo erg warm worden, er is zelfs wat regen voorspeld. Na een check op buienradar zien we dat de regen pas in de middag losbarst dus we kunnen vrij lang droog lopen.

Bij de cougartank laat ik mezelf op de foto zetten, leuk voor later....
Onderweg kletsen we even met Liana en Loes en zo gaan de kilometers ongemerkt onder onze voeten door. We plukken wat bramen, ik voornamelijk want ik vind ze heerlijk, en al snel zien we de eerste rustpost verschijnen. Het is een Pannenkoekhuis op een heuvel want het heet de Panoramahoeve.
We kunnen hier heerlijk buiten zitten en wat eten en drinken.

Na de rust gaan we het bos weer in en komen een Belgisch paar tegen die een hondje bij zich hebben. We kletsen wat met hen, ik vraag hoe het hondje heet, hij heet Das en gaat altijd met hen mee op wandeltochten - mits een hond is toegestaan en dat is niet overal - maar hij kan niet de hele route meelopen. Daarom gaat hij af en toe mee in de rugzak, een koddig gezicht!

Ik zet een heeeeeel mooi huis op de foto en de man vraagt zich af of dat nu een vakantiehuis is of niet. Misschien wel maar het kan ook een huis van de beheerder van het chaletpark zijn waar we over lopen.

En dan gaan we de rijksweg onderdoor, het tunneltje is bij mij wel bekend. Het wordt breder gemaakt, misschien omdat de rijksweg een stukje breder gaat worden?
Op de lange oprijlaan van een landgoed (dat maak ik ervan, misschien niet helemaal waar) ga ik op de foto als ik op een van de trappetjes sta. Op dat moment is het nog droog, maar dat gaat veranderen. Ik merk nu al dat de lucht vochtiger wordt en de lucht donkerder.

Als we bij de tweede rust komen zie ik Diny, zij is een van de vrijwilligers die mij een knipje in mijn startkaart geeft. Ik ga lekker op een bankje zitten wat net vrij gekomen is, de mensen die net weggaan zetten hem even onder de bomen zodat we beschut kunnen zitten. Het gaat steeds harder regenen namelijk!
Ook zie ik Manon, een facebook wandelvriendin. Grappig om mensen die je alleen via internet kent, ook in het echt te ontmoeten!

Nou ja, nog maar vijf kilometer door de regen lopen. Het valt best mee zo.
Maar ik heb het even gehad, ik ben moe, heb het koud en wil zo snel mogelijk finishen. En dan lopen we ook nog een klein stukje verkeerd, we lopen zo te kletsen dat we een pijl niet zien. Het is maar 200 meter ongeveer maar toch vind ik het niet leuk!

Uiteindelijk komen we dan toch bij de finish en melden ons af. Hans krijgt zijn eerste vaantje voor twee dagen wandelen. Nu snel naar de b&b en de natte spullen uit!!
Morgen dag 3.

Dag 3

De derde dag is de dag van Otterloo. Het weerbericht is wat gunstiger dan gisteren maar heb toch maar een vestje aangetrokken, het is in de ochtend nog wat kil!

Bij de start aangekomen zie ik Andre staan, we gaan samen deze route lopen. Dat is fijn van deze vierdaagse, je kan ook gewoon een dagje meelopen.
Hans is een stukje meegelopen naar de start, hij gaat vandaag niet mee.

We gaan meteen het bos weer in en komen daar niet meer uit tot aan de eerste rust. Dat is op 7 km en wij lopen maar door, we vinden het nog te vroeg om te zitten en op 11 km zit de volgende rust al, dus dan maar even doorkachelen!

We hebben genoeg gesprekstof en de kilometers gaan eigenlijk ongemerkt onder de voetjes vandaan! Ook voor foto's gun ik me geen tijd. Misschien ook omdat de route ongeveer hetzelfde is als de andere dagen. Soms is het opletten geblazen, want de paden zijn niet effen en er liggen veel boomstronken, eikeltjes, dennenappels en meer los spul! Ook veel modderstukken maar gelukkig goed begaanbaar!

Bij de theetuin is het nog niet zo druk en er is genoeg plek om eventjes de benen te strekken, ik ben er wel aan toe nu. Na een toiletbezoek staat de soep al klaar! Wat een snelle bediening! En de soep is echt heerlijk.........
Liana en Loes komen er gezellig bij zitten. En zo wordt het weer langzamerhand tijd om op te stappen, het is nog 9 km naar de finish.

Als we goed 200 meter onderweg zijn komt er een ambulance (van de organisatie, een oldsmobiel) keihard aangereden en rijdt net door de enige plas die op de weg is terwijl wij er net langs lopen, de spetters vliegen me om de oren en de modder zit in mijn haar!! Nou jaaaaaa.......

Na een uurtje lopen krijg ik toch behoefte aan een rust, en zie diverse mensen in het gras of op een boomstronk zitten. Even verderop graast een kudde schapen en er staan ook mensen vanaf een heuvel foto's ervan te nemen. Dit is een mooie plek om eventjes de benen de strekken!! Het zonnetje schijnt en er staat een heerlijk briesje. Echt genieten hier, van het uitzicht en de rust.
Het is er alleen wat drassig, gek hè na die regenval gisteren! Andre zit net op een natte plek maar hij heeft een sneldrogende broek aan en je ziet er al snel niets meer van. Liana en Loes komen er even later ook even bij zitten en er wordt een foto gemaakt van ons.

Nu is het nog maar ruim vier km en ik ben weer fris en fruitig om de finish te halen. Ook weer over zandpaden maar gelukkig ook een flink stuk over een betonnen fietspad. Aan het eind van de route zie ik Hans weer staan en samen lopen we naar de finish. Daar meld ik mij af en Liana en Loes komen er ook net aan.
We nemen afscheid van elkaar en ik zie ze morgen weer voor de laatste dag, de dag van Wekerom!

Dag 4

Dag vier, we gaan naar Wekerom! Ik ga lekker in mijn topje en korte broek want er is mooi weer voorspeld. Met opstarten is het nog wel fris maar dat zal snel veranderen.

Ik meld mij aan en ik zie Aike, Ruud en Andre al staan. Ik zeg Inez gedag, en we kletsen wat over de poes die gevallen is en langzamerhand kunnen we vertrekken.
We gaan dit keer de andere kant van het bos in, en het begint al meteen goed: een lang zandpad. Aike en Ruud verliezen we al snel uit het oog omdat ik snel een sanitaire stop moet maken. We plukken onderweg nog wat bramen.....heerlijk!!
En de zonnestralen die door de bomen schijnen probeer ik te vangen met mijn fototoestel.

Na veel bos- en zandpaadjes komen we op een paarden parcours terecht, tenminste zo lijkt dat. We zien allerlei obstakels staan. Na deze hindernissen is er een rust maar we hebben er net 6,5 km op zitten dus geen reden voor rust, we zijn er allebei niet aan toe. Aike en Ruud hebben er flink de pas in, die lopen ook door maar ineens zien we ze de verkeerde kant op lopen en Andre fluit ze terug.

De dag van Welerom betekent dat we over de zandverstuiving mogen lopen. Dat is heel zwaar! Ik vind het dit keer wel meevallen, het zand is niet erg droog dus goed begaanbaar. Ik maak hier flink wat foto's want het is prachtig mooi en helder weer en we zien schitterende uitzichten!! Ik kan hier echt van genieten, hoe mooi Nederland is!

Bij een vennetje worden we op de foto gezet door de fotograaf van de vierdaagse.
De tweede rust is op 12 km en daar zie ik Hans weer, hij loopt ook dit keer niet mee. Hier nemen we een flinke pauze, ik ben er nu wel aan toe!
Omdat de gasterij nog niet open is, zitten we in de achtertuin maar daar kunnen we wel een consumptie nemen. Ik zoek nog wel een toilet op, en ik loop de gasterij in want de deuren staan open. Een heerlijk, fris toilet!

Na deze pauze volgen we de bos- en zandpaadjes, zigzaggend over de route tot we bij een uitzichttoren komen, De koepel. We maken er wat foto's en ik loop te dollen met een waterpomp. Het is een stijle weg die we naar beneden lopen, dat gaat lekker!!

Omdat het deze week een feestweek is in en rondom Ede zien we veel fietsers en volgeladen karren voorbij komen. Daarom lopen we maar naast het fietspad want dat wisselen van pad elke keer is niet handig!

Als we op een kruising komen is het niet geheel duidelijk welke kant we op moeten maar een klein kindje wijst ons de weg:"alle lopers deze kant op!"
Nu komen we bij de derde rust, in Goede Aarde. Hier neem ik een bakkie thee die gloeiend heet is, ik verbrand mijn lip! Hier krijgen we ook een knipje van Diny die nu lekker in de schaduw van een parasol zit. Ik vul mijn waterfles nog even bij, dat kan in het huis erachter en ik zie dat je hier ook een leuk terras hebt om te zitten met allerlei leuke zitjes! Dat onthou ik voor volgend jaar.

Bij de Doesburgermolen maken we nog even foto's, de lucht is helder met schapenwolkjes. Dat worden mooie foto's.....
Vanaf hier is het nog maar 2,5 km en zo komen we alweer aan bij de finish. Ik meld me af bij Inez, en ik krijg een stempel in mijn boekje (dit keer niet vergeten) en een heeeeeeeeel klein tweetje voor op mijn medaille.

Ik heb genoten van deze vier dagen lopen door de natuur en het verblijf in Ede bij de b&b samen met Hans die twee dagen meegelopen heeft.
Volgend jaar weer? Reken maar!

klik hier voor meer foto’s

2 opmerkingen:

Unknown zei

Leuk verslag Ineke. Ik herbeleef de 2 wandeldagen (dag 3 en 4) dan weer opnieuw. Tot de volgende tocht! Groetjes André

Ikke zei

Mooi en bijzonder om te lezen , dat Hans jou 2 dagen heeft vergezeld .....doet ie goed !!!