Totaal aantal pageviews

zondag, juni 28, 2026

20 jaar!



Met ruim 200 duizend views kom ik tot de ontdekking dat mijn blog al 20 jaar bestaat! Vanaf 2006 houd ik mijn wandelavonturen bij in deze blog en hoop daarmee mensen te vermaken. Ik vind het zelf ook wel fijn om alles bij te houden want soms kom ik op plekken dat ik denk: hé hier ben ik vaker geweest! En ook: hoe vaak hebben we deze tocht al gelopen? Dat kan ik dan mooi nalezen hier.

Ik ben er best trots op dat ik deze mijlpaal heb bereikt!

Delft-Zuid tot Marconiplein Rotterdam 28-6-26 / 16 km

Vandaag weer een training gelopen, want ja het duurt nog maar 3 weken voordat de Vierdaagse begint. Mijn knie voelt goed aan, eens kijken hoe het gaat na 20 km wandelen.

Maar zoals dat gaat, plannen maak je om gewijzigd te worden, het werden er 16! Het hoe en waarom lees je hier.

Hans en ik nemen de metro naar Schiedam om vanuit daar met de trein naar Delft Campus (Delft Zuid) te rijden. Daar starten we met deze lijn wandeling, van A naar B. B is Rotterdam centraal maar zoals gezegd, zover komt het niet.


Eerst lopen we langs de Schie vanuit het station, richting het Abtswoudse bos. Dat komt mooi uit, want vandaag is het warm! Niet zo heel erg warm als afgelopen dagen met temperaturen van over de 30 maar wel 25 graden en dat is ook warm!
In het bos is het koel, maar ook druk met fietsers. Het is zondag, en het lijkt erop of er veel fietsclubjes zijn die op de pedalen stappen. Gelukkig kunnen we ze goed ontwijken maar het blijft oppassen!


Na een tunneltje mogen we een stukje onverhard lopen. Hans zet een verkeersbord op de foto: voetpad hier. Eeeuhhh waar? Het is niet te zien. Omdat ik deze route al eens eerder liep, weet ik dat we hier heen moeten en dat lukt aardig. We lopen hier ook in de schaduw, dat scheelt.

Na dit onverhard gedeelte mogen we langs het spoor lopen. En laat de zon nu net op dit moment achter een dikke pak wolken zitten. En er waait een verkoelende wind. Het is dus niet onaangenaam om hier te wandelen. En zo richting het Beatrixpark. Maar eerst onze eerste rust op een bankje na ruim 9 km wandelen. Even bij komen en weer verder. Ik weet dat er in het Beatrixpark een restaurant zit, we lopen er langs. Omdat we nog geen koffie hebben gedronken strijken we hier neer voor een bakkie cappuccino met wat lekkers erbij. We komen binnen in een gekoelde ruimte maar willen op het terras. Want daar waait ook een verkoelend windje en we zitten in de schaduw aan een vijver. Heel mooi.


Na de koffie vertrekken we weer maar eerst een ijsje, daar heb ik heel veel zin in! Dat geeft een echt zomers gevoel en past wel bij deze temperaturen! Verderop op een bankje vlakbij het restaurant eten we het ijs op om vervolgens weer verder te gaan. Maar ik heb het reuze benauwd gekregen van het weer en het tempo zakt drastisch. Mijn knie gaat goed gelukkig.

Via een paar straatjes in Schiedam, Hans ziet een schaakspel met koetjes in een etalage, komen we aan in het centrum en lopen langs de Schie over de 
Lange Haven. Daarna over de Buitenhavenweg langs de Buitenhaven naar Rotterdam Marconiplein. Want hier besluiten we tot het metrostation te lopen in plaats van tot Rotterdam Centraal. 

Maar voordat we daar aankomen, gaan we nog heel even op een bankje zitten aan het water van de Merwedehaven, met zicht op de watertaxi en het asielschip. Een cruiseschip omgebouwd tot asielcentrum. Je kan op een slechtere plek terechtkomen!


Na de pauze lopen we de laatste 900 meter naar het metrostation Marconiplein. Ik moest nog even een OV-chip truc uitvoeren omdat ik was vergeten uit te checken vanmorgen. Dan stappen we in een nagenoeg lege metro, op weg naar Spijkenisse. Vanaf daar nog 1 km lopen naar huis. Dus uiteindelijk heb ik 16 km gelopen vandaag! Blij mee, want het gaat in een stijgende lijn en ook al ging het vandaag niet helemaal vlekkeloos, ik ben tevreden! 

dinsdag, juni 23, 2026

Romeinse Limespad De Meern - Utrecht 22-6-2022 / 7,8 km



We willen dit weekend etappe 7 afmaken. Die moesten we noodgedwongen afbreken op Tweede Pinksterdag omdat ik toen op mijn knie viel. Nu gaat het weer goed met lopen al kan ik nog niet meer aan dan 10 km gaan we vandaag op pad. Het startpunt is de plek waar ik gevallen ben.

Eerst vanuit ons Van der Valk hotel in Vianen met de auto naar de bushalte, 20 minuutjes rijden. De bus brengt ons naar de Meern. We zetten de “onheilsplek” van toen op de foto. 

Daarna lopen over meanderende paadjes door het Mauritspark. Zelfs een vlonderpad ontbreekt niet. Prachtig en we genieten hier van de stilte. Het is maandag dus de meeste mensen zijn op het werk, we zien af en toe een hondenuitlater.
Het is volop genieten want we lopen langs de randen van de bebouwde kom en veel door het groen.

Dan komen we aan bij het Castellum Hoge Woerd, een archeologisch museum. Het is een reconstructie gebouwd op de plek waar daadwerkelijk een Romeins fort heeft gestaan. Het is een groot gebouw en bevat een museum,, het beroemde Romeinse schip De Meern, een theater Podium Hoge Woerd, een stadsboerderij en educatief centrum en een café en evenementen ruimte. We kunnen er helaas niet in, het is op maandag gesloten en vandaag is het maandag. Wat een pech. We lopen er daarom maar omheen en vervolgen onze weg. Langs een watertje met mooie huizen en kijken onze ogen uit! Een gans met kleine kuikentjes langs de oever van de sloot gaat op de foto en dan zijn we aan het eind van de route gekomen en zijn nu vlakbij Utrecht.


Omdat de auto nog een stukje verder staat kijkt Hans op Google Maps hoe we terug kunnen lopen. Het is warempel ook nog een mooi stukje waar we op getrakteerd worden en na ongeveer 20 minuten zien we de auto weer terug. En passant nemen we een kinderboekje mee uit een minibieb.
We rijden moe maar voldaan weer terug naar huis. In totaal weer bijna 8 km gelopen en dat is mooi zat want ook vandaag is het heet 🥵Mijn knie hield het goed! Blij mee!






Kikkerloop 20-6-2026 / 10,4 km



Zaterdag 20 juni gaan Hans en ik naar Haarlem om de Kikkerloop 🐸 te wandelen. Deze loop is door Carla georganiseerd. Zij heeft de loop gekoppeld aan een goed doel, geld ophalen voor onderzoek naar  ALS. Een vreselijke ziekte waaraan haar man Ton is overleden. Ter nagedachtenis aan hem is de tocht in het leven geroepen en Ton hield van kikkers 🐸 vandaar de naam Kikkerloop.

Het belooft vandaag een zeer warme dag te worden en gaan goed voorbereid beginnen aan de wandeling. We schrijven ons in, ik neem mijn sleutelhanger in ontvangst en we gaan op pad. Lekker in de korte box, hoedje op en genoeg water mee. We gaan ook “maar” 10 km omdat ik nog steeds wat last heb van mijn knie al moet ik zeggen dat het best goed gaat nu.
We lopen langs de IKEA naar het groene, parkachtige gebied rond Mooie Nel, een grote waterpartij en om de Veerplas heen. Bij Paviljoen Loef meren we aan voor een cappuccinootje. Wel binnen want buiten is het te warm ook al zit dit plekje aan het water. Na de koffie gaan we weer op de terugweg maar dan bovenlangs. Hierdoor heb je mooi uitzicht over Haarlem.


Na nog wat weggetjes rond Haarlemmerliede, lopen we weer terug naar het beginpunt. Ook over de lange vlonder die we nog kennen van de vorige edities. En we zien De Zoete inval, hier was de start van de eerste editie van deze tocht. De Veerplas met het strandje herkennen we van de vorige keren. Wel jammer dat we niet in het centrum van Haarlem komen maar daar is de afstand te kort voor. Door omstandigheden kan ik helaas niet langer lopen maar vanwege het warme weer misschien ook maar beter!
Ik meld ons af, maak nog even een praatje met Carla en geef haar complimenten voor de goed gepijlde tocht. Je had geen beschrijving nodig! 
Blij dat het ons weer gelukt is, rijden we moe maar voldaan naar huis, op naar een koude douche en schaduw!🥵






maandag, juni 15, 2026

9e Spieren voor spierentocht 13-6-26 / 6 km




De wandeltocht van vandaag staat al weken in de agenda. We gaan naar Woudenberg om de Spieren voor spieren tocht te gaan lopen van André, een wandelvriend van mij. Deze tocht wordt jaarlijks door hem zelf georganiseerd en is uitgelopen tot een heuse KWBN tocht. Het begon allemaal in 2016 toen André mij vroeg te helpen met een tochtje die hij wilde organiseren voor een goed doel. We startten toen met 13 mensen vanuit zijn kantoor in Scherpenzeel. En ook maar één afstand, 40 km! Dat was zo’n succes dat hij erop verder ging borduren. Twee jaar later was de start in het La Place restaurant met meerdere afstanden en natuurlijk ook meer wandelaars. En nu, in 2026 een wandeltocht voor jong en oud met veel afstanden en de start bij het Grebbelinie museum in Woudrichem. Alles heel professioneel verzorgd, met een toiletblok en tafels en stoelen voor de nazit en horeca. Inschrijven via internet is het makkelijkst maar ook op de dag zelf kan ingeschreven worden.



Maar nu over mijn eigen tocht. Omdat ik met Pinksteren gevallen ben op mijn knie kies ik voor de kortste afstand, 6 km. We zitten langer in de auto dan dat we lopen maar oké. Ik heb het er voor over. En ik had met Sjaak afgesproken dat hij tape voor me mee zou nemen en dopjes voor de blindengeleidehonden actie. Ik heb Sjaak niet gezien, hij liep 20 en was al onderweg maar de dopjes en de tape lagen bij Lianne achter de inschrijftafel. Goed geregeld!

De auto kan op het grasveld er naast geparkeerd worden na betaling van 2 euro. En na de aanmelding gaan we op pad. Richting Scherpenzeel. Over lommerrijke paadjes en langs mooie gebouwen zoals Huize Scherpenzeel. We maken een statieportret. We komen niet veel wandelaars tegen behalve twee moeders met drie kinderen die er samen een leuke dag van maken.


Door het centrum en weer verder langs een drukke provinciale weg naar een onverhard stukje van de Grebbelinie. Daar lopen we over een ongelijk graspad en langs bunkers. Dit is het laatste stukje van de route en ik ben blij dat ik voor deze afstand heb gekozen want de knie ga ik nu wel voelen. We hebben ook niet gerust onderweg. Na zo,n 1,5 uur zijn we weer terug. Moe maar voldaan melden wij ons af en na een praatje met André gaan we op huis aan. Onderweg stoppen we nog even bij het pannenkoekenrestaurant Bergzicht. Een bekende plek voor mij omdat ik tijdens de Amersfoortse Tweedaagse hier altijd een rust heb. Na de lekkere lunch die lang op zich liet wachten vanwege de drukte, rijden we naar huis.



Conclusie: de knie hield zich redelijk goed en ik heb desondanks genoten van deze dag. Mooi weer, leuke route al was het wat kort voor ons doen, maar ik moet nog wel aansterken voordat ik de Vierdaagse kan lopen. Volgende week ga ik iets langer lopen, eens kijken hoe dat gaat! Deze training is goed verlopen. Ik blijf positief.👍 
Oh ja, André heeft 1000 wandelaars mogen ontvangen, een record!

woensdag, mei 27, 2026

Romeinse Limespad etappes 6 en 7 Pinksterweekend 2026

 


Vrijdag 22 mei


Vrijdagochtend, het weekend voor Pinksteren rijden we naar Papekop. Daar is de route geëindigd de vorige keer. Omdat het OV in die contreien niet optimaal is, hebben we het plan opgevat om dan maar naar het startpunt te lopen. Dat betekent wel 8 km doorstappen.

Maar zover is het nog niet, eerst een bakkie bij de Dijkentelg op het terras. Het begint al warm te worden! We zijn de enige gasten. Na de koffie lopen we langs een provinciale weg naar het begin van de route. Dit stuk lopen we ook voor een deel terug. Het is niet anders en stappen dapper door. Via de site van afstandmeten.nl heeft Hans de route uitgezet en op Komoot gedownload. Easy peasy! We komen door het dorpje Waarder en kopen daar in de plaatselijke super een broodje. Want die zijn we vergeten mee te nemen! 
We komen bij het bord Oude Hollandse Waterlinie die we vanuit de auto voorbij zagen komen. Hier moeten we het weiland in! Vlak voor het hek zien we een bankje in de bosjes. Hier eten we ons broodje op. Maar daarna is het bikkelen over graspaden door het hoge gras en lager gras waar veel schaapjes liggen te soezen. Door de schapestront laveren we verder over het pad waar geen eind aan lijkt te komen. Tot overmaat van “ramp” moeten we ook een paar hekjes over klimmen. Niet mijn favoriete bezigheid 😂
Het fietspad naar Driebruggen komt als geroepen. Aan het begin staat een mooi kunstwerk wat drie aalscholvers moet verbeelden, naast een uitkijktoren die we natuurlijk niet gaan beklimmen! Ik frummel nog wat wandelwol tussen mijn tenen en weer doorrrr…..
Het fietspad naar Driebruggen is lang en druk met fietsers. Niet zo gek met dit mooie weer!
Eindelijk komen we aan in het dorp en bij de eerste de beste kroeg gaan we zitten om wat te drinken, een Radlertje gaat er wel in! In de schaduw op het terras komen we weer een beetje bij!
Nog een klein stukje door Driebruggen en dan weer over een natuurpad naar Papekop. Dit is een mooi pad en niet recht-toe-recht-aan. Hier is het stil, het enige geluid is dat van veel vogels en andere dieren. Ook veel jong grut, zoals zwanen, fuutjes en meerkoetjes. Leuk om te zien!
Maar na verloop van tijd, het pad is 2,5 km lang, zijn we het zat en zien we twee stenen bankjes, hier gaan we eventjes rusten om ons op te laden voor het laatste stukje. Dat is die provinciale weg terug naar Papekop. Eindelijk zie ik het tunneltje en het mozaïek bankje van Papekop. Daar maken we een foto van! De auto staat geduldig te wachten bij de Dijketelg. Het plan was om daar te gaan eten maar helaas zat het vol gillende meiden en personeel wat niet echt vriendelijk was, dus snel wegwezen hier. We zoeken wel iets anders om te eten. Ik heb trek in een ouderwets frietje!
Daarna rijden we naar ons hotel in Nootdorp. Een niet zo voor de hand liggende uitvalsbasis maar het was een aanbieding. Dus vooruit dan maar. We checken in en gaan lekker chillen in de kamer met airco. Die is wel nodig vandaag! We rusten uit van een lange, warme wandeldag. We hebben 20 km gelopen waarvan 12 km de officiële route. Morgen verder.

Zaterdag 23 mei

Na een heerlijke nacht en uitgebreid ontbijt vertrekken we naar Harmelen. Daar zetten we de auto vlakbij een bushalte en de bus brengt ons via Woerden naar Papekop, de plek waar we gisteren geëindigd zijn. Dit keer geen startersbakkie omdat we in het hotel voldoende cafeïne gedronken hebben. De busverbinding is prima!
Eerst nog over een lange weg langs huisjes links en rechts. Wel vermakelijk om over te lopen. Een tuin vol met “papekoppen” zet Hans op de foto. Maar dan moeten we over een lang en saai fietspad naar Woerden lopen. Om de verveling tegen te gaan, tellen we de lantaarnpalen! En zo kom je vanzelf aan het eind. De weg onderdoor richting Woerden. Woerden is een vestingstad. En heeft een gezellig centrum. Omdat we wel zin in een broodje hebben gaan we bij het eerste de beste restaurantje buiten op het terras zitten. In de schaduw want het is nog steeds erg warm! Het broodje smaakte heerlijk! Een broodje carpaccio met truffelsaus! Een bitterlemon en een koffie toe…..
Over de markt struinen we naar een buitenwijk en lopen we langs de Oude Rijn naar Harmelen waar de auto staat. Dit pad is ook ellenlang maar niet vervelend om te lopen want er is veel te zien. Zoals al die watervogels met hun jonge grut. Zo leuk om te zien!
Eindelijk zien we de auto en rijden naar het hotel terug. We hebben niet zo’n honger en halen een broodje bij een tankstation voor straks op de kamer. Lekker uitrusten in de airco van een fijne wandeldag. Dit keer hebben we 15 km gelopen.

Zondag 1e Pinksterdag 24 mei

Na wederom een heerlijk ontbijt stappen we in de auto om naar Harmelen te rijden. De bus brengt ons bij het eindpunt van gisteren. En ook vandaag is het heet!🥵 
Route 7 leidt ons langs de Leidse Rijn naar De Meern. Door parkjes en langs singels, en veel bebouwde kom. We gaan vaak ergens rusten op een bankje, soms aan het water, omdat het de afgelopen dagen best pittig was en we zijn allebei moe. Het is misschien daarom dat ik ineens de aarde kus, ik struikel over een stuk asfalt, een gat in de weg! Mijn knie is kapot, mijn linker arm waar ik de klap mee opgevangen heb doet vreselijk pijn. Twee hele lieve hardlopers, een man en een vrouw, schieten mij te hulp en samen met Hans brengen ze me naar een bankje bij de bushalte. Gelukkig hebben we een verband doosje bij ons en alles wordt ontsmet en beplakt. Een andere aardige vrouw komt ons nog een fles koud water brengen om over mijn handen te spoelen, dat is zo fijn die hulp. Zij heeft ons naar de auto gebracht die 2 km verder stond want ik kon niet meer lopen! Ik ben zo dankbaar voor alle hulp!
Om het weekend af te sluiten gaan we eten in het restaurant beneden maar het kost mij vele moeite om daar te komen, strompelend en wel. Het eten was heerlijk, dat dan weer wel!

Maandag 2e Pinksterdag 25 mei

Na een toch wel redelijke nachtrust ontbeten en uitgechekt. Al vroeg komen we thuis, om bij te komen van een enerverend weekend! Uiteindelijk hebben we gisteren toch nog 10 km van de route kunnen lopen. Ook als ik niet gevallen was vonden we het vandaag welletjes. In juni hopelijk verder met de route als het herstel voorspoedig verloopt….

Update: ik ging dinsdagochtend naar de huisarts die mij doorverwees naar het ziekenhuis voor foto’s. Ik heb niets gebroken. Maar het doet nog flink pijn. Ik probeer wel in beweging te blijven, dat adviseerde de dokter ook. Duimen maar dat mijn Vierdaagse hierdoor niet in gevaar komt! Ik blijf positief.👍 


Foto’s klik hier

donderdag, mei 14, 2026

Romeinse Limespad Bodegraven 27-4-2026 / 10 km (maar niet de hele route)



Een lang weekend is altijd fijn om te besteden aan wandelen. We gaan eerst nog een nachtje slapen in het Van der Valk hotel in Breukelen, gewoon omdat het kan. Het is verbouwd, een nieuwe vleugel is er aan gebouwd. Wij gaan via een overkapping naar buiten en weer naar binnen. Wel raar, want ’s avonds moest je ook via deze uitgang weer naar binnen voor het restaurant. Zal wel tijdelijk zijn…..

Na het ontbijt op maandagochtend, het is Koningsdag vandaag, gaan we op pad richting Bodegraven. Want daar is onze route geëindigd. En wat een geluk, we kunnen precies op de plek gaan staan waar we moeten beginnen met de route. Het is natuurlijk de Romeinse Limespad waar we mee verder gaan. Ook dit keer “alternatief” omdat op zondag geen vervoer rijdt en vandaag is het ook nog een feestdag. Het plan is dus om een stukje voorbij de rijksweg, waar we onder/over moeten voor het pad naar Driebruggen, terug lopen naar Bodegraven.

Het is een mooi pad hoor, en het is lekker weer. We genieten van de koolzaad bloemen die nog in volle bloei staan, en het fluitekruid, vogels met hun jongen en een zwanenpaar. Het is ook vrij rustig, veel mensen zijn natuurlijk bezig met Koningsdag te vieren op de vrijmarkt. 

Als we Bodegraven weer in lopen komen we ook veel mensen tegen met tassen vol spullen en oranje kleding of versierselen. Het ziet er vrolijk uit.

Dan is het nog een klein stukje naar de auto en weer naar huis. De volgende keer moeten we weer iets verzinnen om de rest te lopen. Ik denk dat vanaf Woerden de routes beter te volgen zijn.

Romeinse Limespad Zwammerdam 14-4-2026 / 10 km (maar niet de hele route)

  


Wij trekken de wandelschoenen aan op een doordeweekse dag, omdat waar wij naartoe willen het OV gebrekkig rijdt en in het weekend helemaal niet. We hebben het plan om een deel van de LAW Romeinse Limespad te gaan lopen, van Zwammerdam naar Driebruggen. Maar tot onze schrik is er file die kant uit, en de eerste bus rijdt om 10.25 uur. Dat gaan wij niet halen, want we hebben ons helemaal niet gehaast bij het opstaan! Hans heeft het idee geopperd, om de route maar een stukje te lopen vanaf de parkeerplaats in Zwammerdam, en dan weer terug via het voetpad langs de Oude Rijn. Een prima plan!

Het is vandaag heerlijk wandelweer, een zonnetje en weinig wind. We stappen lekker door Zwammerdam heen, het is maar een klein plaatsje. Het ligt in de gemeente Alphen aan de Rijn. Bij het fort Nigrum Pullum, het Romeinse Zwammerdam, lag een klein dorp en aan de Rijn lagen kadewerken. Hier zijn zes Romeinse schepen gevonden: drie kano’s, gemaakt uit een boomstam en drie grote platbodems. Ze zijn allemaal van eikenhout. Na de vondst van de eerste eikenboomstamkano stond Nederland al op zijn kop, maar het enthousiasme werd nog groter na de ontdekking van de grote platbodem, Zwammerdam 2. Wij lopen over het terrein van woonzorgcentrum Ipse, raken af en toe de weg kwijt en vragen aan iemand of we goed gaan. Hij zegt: daar is een Romeins fundament van een castellum. Maar omdat de pijlen anders staan, lopen we er niet langs. Eigenlijk wel jammer, dat we dit niet gezien hebben. Het zijn overblijfselen van een legerkamp, een castella, met rondom grachten en een aarden wal. Bovenop de wal stond een houten pallisade. 

We lopen het dorp uit langs een stukje treinspoor en zo de weilanden in. Het wemelt hier van weidevogels, het is stil en je hoort overal vogelgeluiden. We spieden de lucht en het weiland af maar echt zien doen we ze niet. Ja, af en toe wat eenden in het water met hun kroost, zo leuk om te zien. Omdat het broedseizoen is, lopen we niet door de weilanden, maar gewoon over de weg. Ook goed.

We lopen langs een gemaal, het Bulaeus Brack. Het is een 19e -eeuws gemaal genaamd naar de voorzitter en secretaris van de Polder Reeuwijk. Het gemaal nam destijds de plaats in van twee molens, inmiddels bemaalt het gemaal het elektrisch aangedreven Bulaes Brack het veenweidegebied in de Polder Reeuwijk en Sluipwijk en een deel van de polder Willens.

Onder de N11 door naar Bodegraven en daar eindigt de route voor ons officieel, maar omdat we naar de auto terug moeten, lopen we langs de Oude Rijn terug. Het is niet vervelend lopen zo langs het water van de Oude Rijn. Er is veel te zien zoals woonbootjes en mooie huizen met aanlegsteigers. Af en toe vaart er een bootje langs. Heel mooi. Al snel doemt de brug op, waar we begonnen zijn. En de auto staat dichtbij deze brug. Ondertussen hebben onze horloges stop gezet, en hebben we ruim 10 km op de teller! We rijden weer terug naar huis, nagenietend van een middagje buiten spelen.

 Meer foto’s klik hier

zaterdag, april 25, 2026

Schiedam Jeneverstad 24-4-26 / 20 km



Weken geleden maakte ik een wandel afspraak met een oud-klasgenoot van de lagere school, Angèle. We hadden af en toe contact via internet en we houden allebei van wandelen. 

Vandaag, vrijdag 24 April is het dan zover. We spreken af op station Schiedam. De start van deze route is vanaf Delft-Campus, één halte verder. De route heb ik van het internet geplukt en op Komoot gezet. Het is de Schiedam Jeneverstad route en eindigt in Rotterdam bij het station.
Om 8.55 uur zien we elkaar op het station in Schiedam en na vijf minuten kunnen we op pad. Het is even zoeken naar het beginpunt want dat is lastig te zien en lopen dan ook verkeerd maar niet snel daarna lopen we op de route. We hebben gesprekstof genoeg en kletsen er op los. Daarbij moeten we oppassen dat we niet verkeerd lopen want de route is uiteraard niet gepijld.
Het eerste stuk begint al leuk, langs het water lopen van de Schie. Het is ook mooi weer vandaag, het zonnetje schijnt en er staat weinig wind. Kortom, heerlijk wandelweer.
We lopen het Abtswoudse bos in over leuke paadjes omgeven door koolzaad en het fluitenkruid begint ook al op te komen. En het is er behoorlijk stil. We steken een weiland over, een beetje ploeteren hoort er ook bij. Gelukkig is het droog en er is zelfs een loopplank neergelegd over een modderig stuk.
Daarna lopen we een stukje langs het spoor en hier trekken we onze jasjes uit, want het is behoorlijk warm in de zon. Het is voor het eerst dit jaar dat ik zonder jas loop.
Door naar Kethel en Windas. We lopen om de bebouwde kom heen door groenstroken.
Aangekomen in Schiedam lopen we door het Beatrix park en hebben we er precies 10 km op zitten. We zijn allebei wel toe aan een rust momentje en zoek een bankje uit in de zon. Hier eten we onze bammetjes op.
Als we weer verder lopen zien we in de verte een kinderboerderij. Hier kunnen kinderen en hun ouders zich goed vermaken, er is zelfs een restaurant. En ook een WC unit met kranen. Ik vul mijn fles bij en Angèle gaat even naar het toilet. We maken bij de spiegel een “spiegelselfie”.
In het park hebben we nog even een stuurloos momentje want Komoot roept dat ie de route herberekend dus dat we fout gaan. Maar een klein stukje terug lopen en we zitten weer op de route.
Na het park volgt een stukje langs de rijksweg om vervolgens over te steken via een tunnel naar de andere kant. We lopen nu door de stad Schiedam. En tot mijn verbazing lopen we op het plein af waar ik afgelopen woensdag nog op het terras gezeten heb met Hans! Hier gaan we ook nog eventjes een bakkie koffie drinken. Het terras is vol maar al snel krijgen we onze koffie geserveerd. Met een stukje boterkoek wat de specialiteit is van dit café. Zaaalig! En zo heet het café ook!
Via de Hoogstraat lopen we de stad weer uit langs de Lange Haven en de Buiten Haven. We lopen bijna achter Nolet langs maar een stukje daarvoor moeten we door het industrie terrein naar Rotterdam. Dit gedeelte is een beetje inspiratieloos.
De Marconistraat leidt ons naar Marconiplein met zijn statige kantoorpanden, drie naast elkaar. We zien ook een voormalig cruiseschip liggen in de Merwehaven, dat omgebouwd is voor asielzoekers.
Bij het Marconiplein mogen we langs een groenstrook lopen naar Rotterdam centrum. We lopen langs het Spartastadion maar helaas staat er een hek voor dus ik kan geen goede foto maken. 
We moeten de Delfshavense Schie oversteken via een brug en de route leidt ons via een kronkelweg er naartoe. Beetje vreemd, want je kan gewoon oversteken als je goed oplet.
Via de lange Essenburgsingel lopen we naar het centraal station van Rotterdam. Waar we na ruim 20 km wandelen aankomen. We nemen afscheid van elkaar en ik ga met de metro weer terug naar huis. Angèle neemt de trein naar Schiedam. We gaan zeker nog een keertje wandelen samen, het was erg gezellig!
Vandaag liepen we een heel mooie en afwisselende route. Met veel groen maar ook stad. 

maandag, april 20, 2026

Zeemansloop 18-4-2026 / 21 km



De Zeemansloop is altijd in april en staat steevast op de planning elk jaar. Ook dit jaar weer afgesproken met Fred om samen te wandelen, de 20 km route.

Op de parkeerplaats komen we Els tegen met haar vriendin, leuk dat we haar even zien dat is een tijd geleden! Samen lopen we naar de startlocatie.
De start is in de Houtrust in Scheveningen en Fred zit al te wachten op ons, starttijd is 9.00 uur. Na het aanmelden via de QR code gaan we op pad. Het is rustig lenteachtig weer, er staat bijna geen wind en af en toe laat de zon zich zien. Heerlijk wandelweer dus!
Al kwebbelend lopen we de wijk in en na wat straatjes heen en weer lopen we naar Madurodam waar we langs de ingang lopen. Wij weten een leuke koffie pauze in een lange straat waar ook dit keer de route doorheen gaat. Op nummer 127 woont een gezinnetje met jonge ondernemers want zij zitten met hun tafeltje en stoeltjes plus bankje klaar om ons te voorzien van koffie en koek. Voor €1,50 krijg je een vers gezet kopje maar dit keer was het koude koffie……wel jammer maar ja, we hebben er niets van gezegd. Even later zien we Els voorbij komen en wij roepen heel hard: KOFFIE!! En ja hoor, ze komen op het geluid af. Wij zijn klaar met de pauze en maken plaats voor de grote groep wandelaars.

Op naar de volgende pauze, boerderij Meijendel. Maar eerst volgt een flink stuk door de duinen. Leuke duinpaadjes die niet vlak zijn dus het is pittig! We merken op dat het onderweg niet zo druk is, we worden weinig ingehaald door andere wandelaars. De Zeemansloop-pijlen zijn weg, we moeten de knooppunten pijlen volgen. En dat gaat dit keer moeiteloos zonder te verdwalen. Op 12 km zit de pauze en we kunnen plaatsnemen op het stille terras. We moeten zelf voor ons natje en droogje zorgen, er is geen bediening. Binnen moeten we ook zelf onze kaart stempelen. Hans en ik nemen een pannenkoek met spek, Fred houdt het bij een paar Texelse schuumkopkes. We nemen het er even van hier, we moeten ook trainen op rusten hè?
Maar de tocht gaat verder richting de Watertoren waar ook een rust is. Wij vermijden de slingerweg door de duinen en gaan er linea recta op af. Twee dames komen ons tegemoet, zij vragen waar de Watertoren is want ze zijn verdwaald. Ik denk: hoe dan, de routebeschrijvingen is perfect. Maar ach, de dames lopen een stukje met ons mee naar de Watertoren die we na drie kilometer bereiken. Ook hier gaan we lekker op het terras zitten met een versnapering. Dit keer niet zo erg lang want het koelt een beetje af en van stil zitten word je koud dus we gaan weer verder naar de boulevard van Scheveningen. Hans en ik lopen wel de officiële route door de duinen, Fred kiest ervoor om langs het saaie, rechte fietspad te gaan lopen.

Uiteindelijk komen we elkaar weer tegen en gezamenlijk lopen we naar het begin van de boulevard. Heerlijk struinen langs boetiekjes en restaurantjes ik hou ervan! Het is nog niet zo heel druk met toeristen alhoewel de meivakantie al begonnen is….

Bij het monument met het vissersvrouwtje wat uitkijkt over de zee maken we zoals elk jaar een foto. Het beeld is gemaakt door Gerard Bakker in 1982. Ze symboliseert de vrouwen die thuis achterbleven terwijl hun mannen, zonen en broers op zee waren om te vissen, vaak met onzekerheid of ze zouden terugkeren. Naar schatting zijn er sinds 1860 meer dan duizend vissers verdronken. Het beeld wordt nog steeds gebruikt als herdenkingsplek. Jaarlijks vinden er ceremonies plaats waarbij bloemen worden gelegd en gedichten worden voorgelezen. Het hoort bij een reeks Scheveningse monumenten die vissers en hun families herdenken.
Fred en ik staan tussen de bloemen zonder ze te beschadigen maar sommige mensen vinden daar wat van. En maken hun ongenoegen kenbaar in harde bewoordingen. Wat ik erg jammer vind want we bedoelen er niets kwaads mee en doen heel voorzichtig. En we lopen door…..

Naar de laatste rustplek aan de haven, Doc28 voor een lekker kopje koffie. Dit keer wat minder lang want de finish roept. Het is nog maar een klein stukje langs de haven en dan ruiken we de finish. Om vier uur komen we aan en melden ons af. Ik heb mijn dubbele bootjes bij me en de dame achter de tafel zoekt voor me uit welke ik nog niet heb aan de hand van de foto die Hans laat zien. Uiteindelijk ga ik met drie bootjes naar huis. Het is de 14e keer dat ik deze wandeling gedaan heb. Met veel plezier want het is een leuke route.
Dan zie ik Henk binnen komen, hij heeft 30 km gelopen en we maken even een praatje. Ruud zie ik in de kantine zitten en zwaai gedag als wij naar de auto lopen. Fred zit al aan de bar, hij blijft nog eventjes nabieren. Ook hem zwaai ik gedag. Dan rijden we naar huis, nagenietend van deze gezellige wandeldag.