Vrijdag 22 mei
Vrijdagochtend, het weekend voor Pinksteren rijden we naar Papekop. Daar is de route geëindigd de vorige keer. Omdat het OV in die contreien niet optimaal is, hebben we het plan opgevat om dan maar naar het startpunt te lopen. Dat betekent wel 8 km doorstappen.
Maar zover is het nog niet, eerst een bakkie bij de Dijkentelg op het terras. Het begint al warm te worden! We zijn de enige gasten. Na de koffie lopen we langs een provinciale weg naar het begin van de route. Dit stuk lopen we ook voor een deel terug. Het is niet anders en stappen dapper door. Via de site van afstandmeten.nl heeft Hans de route uitgezet en op Komoot gedownload. Easy peasy! We komen door het dorpje Waarder en kopen daar in de plaatselijke super een broodje. Want die zijn we vergeten mee te nemen!
We komen bij het bord Oude Hollandse Waterlinie die we vanuit de auto voorbij zagen komen. Hier moeten we het weiland in! Vlak voor het hek zien we een bankje in de bosjes. Hier eten we ons broodje op. Maar daarna is het bikkelen over graspaden door het hoge gras en lager gras waar veel schaapjes liggen te soezen. Door de schapestront laveren we verder over het pad waar geen eind aan lijkt te komen. Tot overmaat van “ramp” moeten we ook een paar hekjes over klimmen. Niet mijn favoriete bezigheid 😂
Het fietspad naar Driebruggen komt als geroepen. Aan het begin staat een mooi kunstwerk wat drie aalscholvers moet verbeelden, naast een uitkijktoren die we natuurlijk niet gaan beklimmen! Ik frummel nog wat wandelwol tussen mijn tenen en weer doorrrr…..
Het fietspad naar Driebruggen is lang en druk met fietsers. Niet zo gek met dit mooie weer!
Eindelijk komen we aan in het dorp en bij de eerste de beste kroeg gaan we zitten om wat te drinken, een Radlertje gaat er wel in! In de schaduw op het terras komen we weer een beetje bij!
Nog een klein stukje door Driebruggen en dan weer over een natuurpad naar Papekop. Dit is een mooi pad en niet recht-toe-recht-aan. Hier is het stil, het enige geluid is dat van veel vogels en andere dieren. Ook veel jong grut, zoals zwanen, fuutjes en meerkoetjes. Leuk om te zien!
Maar na verloop van tijd, het pad is 2,5 km lang, zijn we het zat en zien we twee stenen bankjes, hier gaan we eventjes rusten om ons op te laden voor het laatste stukje. Dat is die provinciale weg terug naar Papekop. Eindelijk zie ik het tunneltje en het mozaïek bankje van Papekop. Daar maken we een foto van! De auto staat geduldig te wachten bij de Dijketelg. Het plan was om daar te gaan eten maar helaas zat het vol gillende meiden en personeel wat niet echt vriendelijk was, dus snel wegwezen hier. We zoeken wel iets anders om te eten. Ik heb trek in een ouderwets frietje!
Daarna rijden we naar ons hotel in Nootdorp. Een niet zo voor de hand liggende uitvalsbasis maar het was een aanbieding. Dus vooruit dan maar. We checken in en gaan lekker chillen in de kamer met airco. Die is wel nodig vandaag! We rusten uit van een lange, warme wandeldag. We hebben 20 km gelopen waarvan 12 km de officiële route. Morgen verder.
Zaterdag 23 mei
Na een heerlijke nacht en uitgebreid ontbijt vertrekken we naar Harmelen. Daar zetten we de auto vlakbij een bushalte en de bus brengt ons via Woerden naar Papekop, de plek waar we gisteren geëindigd zijn. Dit keer geen startersbakkie omdat we in het hotel voldoende cafeïne gedronken hebben. De busverbinding is prima!
Eerst nog over een lange weg langs huisjes links en rechts. Wel vermakelijk om over te lopen. Een tuin vol met “papekoppen” zet Hans op de foto. Maar dan moeten we over een lang en saai fietspad naar Woerden lopen. Om de verveling tegen te gaan, tellen we de lantaarnpalen! En zo kom je vanzelf aan het eind. De weg onderdoor richting Woerden. Woerden is een vestingstad. En heeft een gezellig centrum. Omdat we wel zin in een broodje hebben gaan we bij het eerste de beste restaurantje buiten op het terras zitten. In de schaduw want het is nog steeds erg warm! Het broodje smaakte heerlijk! Een broodje carpaccio met truffelsaus! Een bitterlemon en een koffie toe…..
Over de markt struinen we naar een buitenwijk en lopen we langs de Oude Rijn naar Harmelen waar de auto staat. Dit pad is ook ellenlang maar niet vervelend om te lopen want er is veel te zien. Zoals al die watervogels met hun jonge grut. Zo leuk om te zien!
Eindelijk zien we de auto en rijden naar het hotel terug. We hebben niet zo’n honger en halen een broodje bij een tankstation voor straks op de kamer. Lekker uitrusten in de airco van een fijne wandeldag. Dit keer hebben we 15 km gelopen.
Zondag 1e Pinksterdag 24 mei
Na wederom een heerlijk ontbijt stappen we in de auto om naar Harmelen te rijden. De bus brengt ons bij het eindpunt van gisteren. En ook vandaag is het heet!🥵
Route 7 leidt ons langs de Leidse Rijn naar De Meern. Door parkjes en langs singels, en veel bebouwde kom. We gaan vaak ergens rusten op een bankje, soms aan het water, omdat het de afgelopen dagen best pittig was en we zijn allebei moe. Het is misschien daarom dat ik ineens de aarde kus, ik struikel over een stuk asfalt, een gat in de weg! Mijn knie is kapot, mijn linker arm waar ik de klap mee opgevangen heb doet vreselijk pijn. Twee hele lieve hardlopers, een man en een vrouw, schieten mij te hulp en samen met Hans brengen ze me naar een bankje bij de bushalte. Gelukkig hebben we een verband doosje bij ons en alles wordt ontsmet en beplakt. Een andere aardige vrouw komt ons nog een fles koud water brengen om over mijn handen te spoelen, dat is zo fijn die hulp. Zij heeft ons naar de auto gebracht die 2 km verder stond want ik kon niet meer lopen! Ik ben zo dankbaar voor alle hulp!
Om het weekend af te sluiten gaan we eten in het restaurant beneden maar het kost mij vele moeite om daar te komen, strompelend en wel. Het eten was heerlijk, dat dan weer wel!
Maandag 2e Pinksterdag 25 mei
Na een toch wel redelijke nachtrust ontbeten en uitgechekt. Al vroeg komen we thuis, om bij te komen van een enerverend weekend! Uiteindelijk hebben we gisteren toch nog 10 km van de route kunnen lopen. Ook als ik niet gevallen was vonden we het vandaag welletjes. In juni hopelijk verder met de route als het herstel voorspoedig verloopt….
Update: ik ging dinsdagochtend naar de huisarts die mij doorverwees naar het ziekenhuis voor foto’s. Ik heb niets gebroken. Maar het doet nog flink pijn. Ik probeer wel in beweging te blijven, dat adviseerde de dokter ook. Duimen maar dat mijn Vierdaagse hierdoor niet in gevaar komt! Ik blijf positief.👍
Foto’s klik hier